Ahad, 30 Januari 2011

Belikan aku Interlok

Sebelum 1 Januari muncul, heboh dalam kelompok mesyuarat pelarasan itu tentang novel yang bakal dikaji oleh pelajar-pelajar tingkatan 5 kawasan Kuala Lumpur (dan yang sewaktu dengannya) ditarik balik kerana unsur-unsur perkauman yang terkandung di dalamnya. Sedang aku masih tercari-cari novel kajian tingkatan 5 di daerah aku, tiba-tiba berita ini muncul. Antara endah dengan tidak aku dengar angin-angin percakapan daripada mereka yang lebih mengetahui.

Setelah kembali ke rumah, berita tentang penarikan semula novel itu terpapar di kaca televisyen. Aku yang pada mulanya tidak begitu berminat tiba-tiba rasa begitu ingin menyelak karya sasterawan negara itu walaupun novel yang sepatutnya aku baca baru separuh perjalanannya. Aku ingin melihat sejauh mana kedangkalan orang-orang bergelar di negara aku ini menilai karya sastera. Aku ingin melihat sejauh mana paranoia orang-orang kita dalam membuat penilaian tentang maruah dan darjat bangsa. Aku ingin melihat sejauh mana semangat asabiyah kaum-kaum di negara aku ini. Aku ingin melihat betapa mudahnya orang-orang di negara aku mempercayai apa yang dilaporkan tanpa berkeinginan untuk melihat sejauh mana betul salahnya laporan itu...

Tiada ulasan: